Övik Energi

Vill du uppgradera din hastighet?

Vi vet att fler och fler har ett ökat behov av högre hastigheter. Allt fler av de tjänster vi använder hemma, som hemarbete, videosamtal, spel och att streama film och tv kräver högre hastighet i fibernätet.

Här kan du hitta information om hur du uppgraderar din hastighet.

Uppgradera din hastighet

Om du redan idag kan ta emot hastigheter upp emot 1000 Mbit/s (1 Gbit/s) kan du direkt beställa en högre hastighet hos din tjänsteleverantör, och det nya priset på ditt fibernätavtal uppdateras automatiskt.

Behöver du hjälp att kontrollera vilken hastighet din bostad klarar av idag, hittar du en guide längre ner.

Byte av tjänstefördelare

Bor du i villa och din högsta möjliga hastighet är 100 Mbit/s behöver vi uppgradera och byta ut din tjänstefördelare. Beställningen för uppgraderingen gör du via formuläret nedan. Vi hanterar inkomna beställningar fortlöpande och kontaktar dig när du lagts in i vår planering.

Boende i flerbostadshus

Vill du som boende i flerbostadshus uppgradera till en högre hastighet, och er lägenhet inte kan ta emot mer än 100 Mbit/s, kontaktar du din fastighetsägare eller ansvarig i bostadsrättsförening som i sin tur kontaktar oss för beställning av uppgradering.

Flerbostadshus eller Bostadsrättsförening

Vill du som ägare av flerbostadshus eller som ansvarig i bostadsrättsförening uppgradera er fastighet kontaktar ni vår säljavdelning. Tillsammans ser ni över möjligheten att uppgradera er fastighet. Vi hanterar inkomna beställningar fortlöpande och kontaktar er när ni lagts in i vår planering.

Aktivera nytt nätavtal

När du uppgraderat din hastighet kommer du behöva aktivera nytt nätavtal hos oss eftersom ditt fibernätavtal alltid är kopplat till beställd tjänst.

Instruktioner steg för steg

Är du osäker på hur hög hastighet din bostad kan ta emot kan du enkelt söka på din adress och ta reda på dina förutsättningar.

Steg 1. Sök på din adress

Steg 2. Kolumnen "Kapacitet" visar den hastighet din fastighet kan ta emot idag. Om du redan idag kan ta emot hastigheter upp emot 1000 Mbit/s (1 Gbit/s) kan du beställa en högre hastighet hos din tjänsteleverantör direkt, och det nya priset på ditt fibernätavtal hos oss börjar gälla per automatik. Om du däremot bara kan ta emot 100 Mbit/s så beställer du ett byte av tjänstefördelare enligt anvisning nedan.

Villaägare

För villaägare är uppgraderingen gratis och utan bindningstid.

Flerbostadsägare och bostadsrättsföreningar

Under förutsättning att ditt fastighetsnät klarar av högre hastigheter kan vi enkelt hjälpa dig med uppgraderingen kostnadsfritt.

Beställ byte av tjänstefördelare

Behöver du som villaägare byta din tjänstefördelare så att den kan klara högre hastigheter, gör du en beställning genom att ringa oss på 0660-789 01 eller genom att fylla i formuläret nedan.









Finns angivet på din faktura från Övik Energi och består av 6 siffror.
Personuppgiftshantering * (obligatorisk)
Personuppgiftshantering