Jag ska flytta
Här har vi samlat allt du behöver veta inför flytt när det gäller elavtal, fiber och fjärrvärme.
Jag ska byta bostad, vad behöver jag göra?
Om du nyttjar ett eller flera av Övik Energis nät (fjärrvärme, fiber eller elnät), behöver du anmäla din utflyttning till oss senast 30 dagar innan du flyttar. Flyttanmälan kan du göra via Mina Sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., mejla kundservice@ovikenergi.se eller telefon 0660-789 01.
Om du bor i hyreslägenhet är det viktigt att kontrollera med din hyresvärd vem som ska betala elen under uppsägningstiden.
Bor du utanför vårt elnätsområde så anmäler du utflyttningen till ditt elnätsbolag.
Flyttanmälan
Kan jag göra min flyttanmälan bakåt i tiden?
Nej, du måste göra din flyttanmälan i förväg.
Vad händer om jag inte anmäler flytten i tid?
Om du inte anmäler utflyttning i tid, står du som betalningsansvarig fram tills dess att flytten har registrerats. Vi har 30 dagars uppsägningstid på elavtal, och fibernätavtalet avslutas när tjänsten från din tjänsteleverantör avaktiveras.
Kontakta oss antingen via Mina Sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., mejl kundservice@ovikenergi.se eller telefon 0660-789 01 om du vill anmäla en flytt eller har några frågor.
Kostar det något att göra en flyttanmälan?
Nej, det är kostnadsfritt att göra en flyttanmälan.
Elavtal och elnätsavtal
Hur gör jag med elnät- och elavtal när jag byter bostad?
Elnätsavtal
Vid byte av bostad är det viktigt att du både säger upp elnätsavtalet för bostaden du flyttar från och tecknar ett nytt avtal med elnätsbolaget i området dit du flyttar. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID, kan du teckna elavtal för din nya bostad. Är du osäker på vilken elnätsägare din nya bostad har, kan du kolla upp det på elomraden.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller titta på kartan över Övik Energis elnätsområde Pdf, 1.2 MB. för att se om det är Övik Energi Nät som är nätägare.
Så avslutar du enklast ditt elnätsavtal
Vi har 30 dagars uppsägningstid på elnätsavtal. Du avslutar enklast ditt avtal via Mina Sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., genom att mejla kundservice@ovikenergi.se eller kontakta oss via telefon 0660-789 01.
Elavtal
I och med att du sagt upp ditt elnätsavtal, så får det bolag du har elhandelsavtal med automatiskt ett meddelande om detta. Om du haft elhandelsavtal med oss, så avslutas det på samma datum som du och elnätsbolaget har kommit överens om.
Fibernätsavtal
Hur säger jag upp mitt fibernätsavtal?
Ditt fibernätsavtal avslutas automatiskt i samband med att du avslutar din fibertjänst hos din tjänsteleverantör, men det går också bra att kontakta oss för att säga upp fibernätsavtalet.
Tjänsteleverantörens fibertjänst sägs inte upp automatiskt när du säger upp ditt fibernätsavtal, så kom ihåg att även kontakta dem.
Våra avtal har 30 dagars uppsägningstid, så se till att säga upp avtalet i god tid innan slutdatumet.
Kan jag flytta med mitt fibernätsavtal till en annan adress?
Nej, det går inte. När du avslutar din internettjänst från din tjänsteleverantör avslutas ditt fibernätsavtal hos oss automatiskt. Flyttar du till en adress med fiber från Övik Energi kommer ett nytt fibernätsavtal att upprättas när den nya tjänsten från din tjänsteleverantör aktiveras. Så beställer du tjänst och aktiverar ditt nätavtal.
Fjärrvärme
Jag ska byta bostad, hur gör jag med leveransen av fjärrvärme?
För dig som flyttar TILL en fastighet med fjärrvärmeanslutning
För att få leverans av fjärrvärme till din nya fastighet behöver du ett leveransavtal med oss. Leveransavtalet av fjärrvärme gäller från att ägarbytet sker, mellan dig och den tidigare ägaren av fastigheten. Vi hjälper dig även med serviceavtal till din fjärrvärmeanläggning. Läs gärna mer om fjärrvärme.
För dig som flyttar FRÅN en fastighet med fjärrvärmeanslutning
Ditt leveransavtal gäller fram till att ägarbytet sker mellan dig och den nya ägaren av fastigheten. Kontakta vår kundservice minst 30 dagar i förväg för att avsluta leveransavtalet. Du kan göra det via Mina Sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., genom att mejla kundservice@ovikenergi.se eller kontakta oss via telefon 0660-789 01.
Uppsägning av avtal
Vill du avsluta ett avtal hos oss fyller du i vårt formulär. Tänk på att det är 30 dagars uppsägningstid på alla avtal.