Hej Bengt ”Ludde” Lindholm, kundtekniker på Övik Energi!
Ludde började på Övik Energi i augusti 1986 (!) när han fick jobb som elmontör. Efter tio år avreglerades elmarknaden och företaget behövde någon som såg över kundernas elavtal.
Hur började det?
Jag började på Övik Energi i augusti 1986 (!) när jag fick jobb som elmontör här. Efter sju år avreglerades elmarknaden och företaget behövde någon som såg över kundernas elavtal. Jag och en till kollega arbetade då i många år med att kontakta kunderna för att sälja in och upprätta elavtal. Jag gick senare över på fjärrvärmesidan med besiktning och provtryckning av anläggningar.
Vad gör du idag?
Min jobbtitel är kundtekniker. Jag jobbar med nyanslutning av fjärrvärmekunder och samprojektering av nya fjärrvärmekunder. Jobbet innebär att man är spindeln i nätet och har tät kontakt med såväl kunden som entreprenörer, vvs:are och elektriker för att få allt att klaffa tidsmässigt. Jag är också ansvarig för inköp av material och för slutbesiktning av installationen.
Vad skulle du säga att det krävs för utbildning för den här tjänsten?
Jag har gått långa livets skola, men om man skulle plugga nu skulle man behöva någon form av utbildning inom el, affärskunskap, juridik, serviceförmåga och allmänt teknikintresse.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Jag trivs med att det är stor frihet under ansvar. Kundkontakten och möjligheten att få göra olika saker och använda min kunskap och erfarenhet är nog det bästa; att få lösa kundernas problem och göra det lite bättre för människor i min stad.
Vad skulle du säga till den som funderar på att söka jobb hos Övik Energi?
Det är en bra språngbräda! Det finns många möjligheter om man har eget driv. Då kan man, som jag, hamna på lite olika ställen och vara kvar under en lång tid utan att ha tråkigt!